05/01/2023

Acil yardım hattı 112 kabusumuz oldu…

Yeni yılın ilk yazısını daha güzel şeylerden bahsederek yazmak isterdim lakin annem dolayısıyla yaşadığımız bir sorunu kaleme almak durumunda kaldım. Bir vatandaş olarak herhangi bir kurum çalışanlarıyla ilgili yaşadığım sorunu muhakkak ilgili yetkililere bildiririm. Bildiririm ki bir daha ne ben ne de başka vatandaşlar aynı sorunla karşılaşsın. İşte bu yazı maalesef ki aynı sorunla defalarca karşılaşmış, yetkililere iletmiş ama çözülememiş bir sorunun yazısı.

Annem 86 yaşında Alzheimer hastası… Açıkçası hem hasta hem de hasta yakınları için zor bir süreç. Evlatları olarak kendi imkânlarımızla ve elimizden geldiğince her türlü tedavisini yapmaya çalışıyoruz.

Son 6 aydır artık baş edemediğimiz durumlarda 112’yi arıyoruz. Süreç nöbetçi doktora bağlanmak, annemizin durumu hakkında bilgi vermek ve akabinde ambulansın gelmesiyle işliyor… Buraya kadar herhangi bir sorun yok. Sorun bu noktadan sonra başlıyor. Genellikle genç yaşta arkadaşların görev yaptığı 112 ekibiyle sorun yaşıyoruz.

Bundan yaklaşık 3 ay önce gelen 112 ekibinin annemize ve bize karşı saygısız davranışları sebebiyle “Sağlık Bakanlığı Şikâyet Hattı”nı arayarak durumu ilettim. Bana, kendilerini uyaracaklarını ve bir daha böyle bir sorun yaşamayacağımızı söylediler.

Fakat 02.01.2023 Pazartesi günü saat 01.37’de annemin durumundan endişe ederek 112’yi aradım. Bağladıkları doktora durumu anlatarak tansiyonun ve ateşinin normal olduğunu fakat annemin şikâyetleri ve seyreden durumundan endişe ettiğim için aradığımı söyledim. Doktor evimize 112’yi yönlendirdi. İki genç kadın arkadaş geldi. İçlerinden biri, diğer görevliye daha daire kapısından girer girmez ve mutsuz bir ifadeyle “Biz bu binayı tanıyoruz” dedi. Bu cümleyi endişeli durumum içerisinde duymazdan geldim. Sonrasında içeriye yani annemin yanına geçtiklerinde ise “Siz, küçük şeyler için hep bizi arıyorsunuz. Şimdi biz annenizi gecenin ikisinde ne yapalım?” diyerek söylendi. Kendisine durumu hakkında bilgi vermelerinin yeterli olacağını, hastaneye gitmek gibi bir talebimiz olmadığını söyledim. Velhasıl, annemin durumunda da tehlike arz eden bir durum olmaması üzerine gittiler.

Öncesinde ve yaşadığımız geceden sonra bir daha 112’yi arayabilir miyim, bilemiyorum. Vatandaş olarak sağlık görevlilerine karşı saygılı olmamız gerektiği gibi, onların da biz vatandaşlara karşı saygılı olması gerektiğine inanıyorum. Defalarca yaşadığımız bu durumu hak etmediğimizi düşünüyorum. Görevi olduğu için evime gelen sağlık görevlisinin hasta ve hasta yakınına üsten bakan bir ifadeyle konuşmasını kabul etmiyorum… Bunu sadece biz mi yaşıyoruz bilmiyorum ama daha önceki gelişlerinden edindiğim tecrübe ile hastamızın hastaneye götürülmesi gerekiyorsa “Bize 4 kişi bulun!” diye talimat verilmesini de garipsiyorum. Saatin geç olduğu zamanlarda 3 kişi bulabildiğimizde ise 112 ekibi sorun yapıyor.  Ki bunu yaşadığımızda ekibin içinde erkek görevli vardı. Sedyeye parmağını dahi sürmedi. (Bu sorunlar ve fazlası şikâyet hattı kayıtlarında mevcuttur).

Anlamlandıramadığım ve kabul etmediğim daha doğrusu edemeyeceğim husus, biz neden sağlık görevlileri tarafından “devletin imkânlarını suiistimal eden vatandaş” konumuna sokulmak isteniyoruz? Annemiz, bizim ebeveynimiz olduğu kadar bu devletin de bir vatandaşı değil midir?

Ailemizde tıp eğitimi almış kimse yok, elimizdeki aletler de tansiyon ve ateş ölçer… Yani hastamızın durumunun kritik olup olmadığını anlayabilecek bir bilgi ve alet edevata sahip değiliz. Yaşını göz önünde bulundurarak 112’yi arıyoruz, nöbetçi doktora ateşini ve tansiyonunu söylüyoruz. Ne yanlış beyan veriyoruz ne de geldiklerinde ısrarla annemizi hastaneye götürmelerini talep ediyoruz. Evden çıkması kolay bir hasta olsa zaten acile götürürüz. Sadece Alzheimer hastası yaşlı bir kadına durumu hakkında bilgi verilmesini ve gereği ne ise onun yapılmasını istiyoruz.

Sağlık Bakanlığı yetkililerinden istirham ediyorum; 112 ekibinize hasta ve hasta yakınlarına nasıl davranması gerektiğiyle ilgili eğitimler verin.

Hayat, bizler yani evde bakıma muhtaç hastaların yakınları için yeterince zor. Bir de genç arkadaşların şımarıklıklarını inanın ki çekebilecek durumda değiliz.

Ben bir daha 112’yi ararken eve gelecek ekibin bizlere yaşatacağı muamelenin stresini yaşamak istemiyorum. Ve mümkünse olası 112 çağrımıza “Binamızı tanıyan” ekipteki arkadaşın –annemle ilgili yargıları– sebebiyle gelmemesini özellikle rica ediyorum.

05.01.2023

Leave A Comment